vrijdag 15 april 2016

Blondes have more fun

Blondies!


Geen brownies, maar blondies. Ik had niet verwacht dat deze cakjes zo lekker zouden zijn. Ze smaken zo lekker, dat ze bijna ongezond lijken. Maar deze cakjes hebben goede macro's en zijn dus een verantwoord gebakje. Waarschijnlijk komt deze blondie er nog veel vaker!







Ingrediënten:
- 325 gr pompoen
- 24 gr kokosolie
- 100 gr cannellini bonen
- 100 gr pure chocolade (liefste 72% of meer)
- 100 gr appelmoes light
- 50 gr kokosmeel
- 20 gr honing
- 5 gr bakpoeder
- 25 gr rozijnen
- 4 eieren

Verwarm de oven voor op 200 graden. Maak je pompoen schoon door de pitten te verwijderen en in kleine stukjes te snijden (ik heb een biologische pompoen van de AH gebruikt). Ook heb ik de schil verwijderd. De pompoen is veel te groot om helemaal te gebruiken, dus bewaar wat pompoen om nog een ander lekker gerechtje van te maken, of lekkere pompoensoep (recept komt binnenkort online). Als je oven warm is leg je de blokjes pompoen op een bakplaat met wat bakpapier. Rooster de pompoen ongeveer 20-30 minuten. Het gaat er vooral om dat de pompoen zacht is geworden. 

Verlaag nu de temperatuur van je oven naar 175-180 graden. Gooi alle ingrediënten in de keukenmachine/blender, op de pure chocolade en rozijnen na! Mix de ingrediënten tot een glad mengsel. Snijd de chocolade in kleine stukjes, zo groot als je zelf wilt. Voeg de rozijnen en chocolade stukjes toe aan je beslag en spatel even door. 

Ik heb een vierkante en lage bakvorm gebruikt om het "brownie" effect te krijgen. Bekleed je bakvorm met bakpapier en giet hierin het mengsel. Schuif in de oven en bak voor ongeveer 45-60 minuten. Dit is best wel afhankelijk van je oven. Mijn oven is niet zo super modern dus deze moet vaak iets langer bakken. Houd je baksel rond de 45 minuten even in de gaten, als de bovenkant mooi bruin is geworden kan je even met een saté prikker kijken of hij gaar is van binnen. Als de saté prikker nog te nat is zou ik hem heel even laten staan.

Laat je blondies goed afkoelen, want dan kan de chocolade weer een beetje hard worden. Uiteraard heb ik niet heel lang gewacht, omdat ik heel benieuwd was naar het resultaat. Warm is deze blondie ook heeeeeel lekker haha. 


Enjoy your blondes! <3

Macro's (12 stuks)
Kcal 146
Koolh 12,4
Eiwit 4,6
Vet 7,6
Vezels 3,8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten