dinsdag 12 april 2016

Broccoli-prei soepje

Green soup


Een soepje kan lekker zijn als lunch of als tussendoortje.. Het is makkelijk te maken en je krijgt er lekker een vol gevoel van. Ik neem het mee in een bakje en kan het op mijn werk opwarmen, jammie!









Ingrediƫnten:
- een stronk broccoli
- een prei 
- een ui
- teentje knoflook
- 20+ smeerkaas
- 1 liter water
- kippenbouillon blokje

Zet de waterkoker alvast aan met ongeveer een liter water. Snijd ondertussen de prei in ringen en de uien in blokjes. De broccoli maak je schoon door de grote steeltjes weg te snijden. Er kunnen best wel steeltjes aan zitten, want de soep wordt uiteindelijk toch gepureerd.

Fruit in de pan de uien en knoflook aan in een beetje kokosolie. Als de uitjes glazig worden gooi je de prei er bij en roer even door. Voeg ongeveer 1 liter water toe met een bouillonblokje (ik giet het water vooraf in een maatbeker zodat het blokje alvast kan oplossen). Voeg de broccoli toe aan het mengsel en kook de soep tot de broccoli gaar is, ongeveer 10-15 min.

Pureer de soep in de pan, zodat je een glad mengsel krijgt. Maak de soep op smaak met je favoriete kruiden, zoals zout, peper, chilikruiden enz. Voeg ongeveer 100 gr smeerkaas toe aan de soep en roer nog even goed door. De smeerkaas kan je ook weg laten, maar hierdoor wordt de soep lekker romig. Een beetje vet mag best wel! Super veel vitamientjes en een lekker groen soepje!

Macro's per portie van 400 gr, ik haalde drie porties uit de pan (ik heb dit een beetje op gevoel gedaan, omdat mijn buurvrouw mijn keuken weegschaal heeft geleend:))
Kcal 103
Koolh 5,7
Eiwit 8,5
Vet 4,2
Vezels 4,1 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten