dinsdag 22 maart 2016

Carrot-pear cupcakes

Mini wortel taartjes met peer <3 


Ik wilde graag een carrot cake maken.. en toen bedacht ik me, dat is weer veel te veel voor mij alleen. Dan zit ik het hele weekend cake te eten, dat was ook niet de bedoeling haha. Dus toen dacht ik cupcakes! Uiteindelijk had ik er alsnog hartstikke veel (10 stuks haha), dus deze heb ik lekker ingevroren!  

Ingrediënten:
- 200 gr peer
- 200 gr worteltjes
- 100 gr speltmeel
- 50 gr rozijnen
- 35 gr walnoten
- 100 gr verse medjoul dadels
- 10 gr kokosolie
- 2 eieren
- 8 gr bakpoeder
- snuf zout
- 2 tl kaneel
- 1 tl koek/speculaas kruiden
- bakspray

Als je cakejes met frosting wilt maken om ze een feestelijke touch te geven, heb je ook de volgende ingrediënten nodig:
- 100 gr cream cheese
- 50 gr magere kwark
- rasp van een citroen
- citroensap
- evt. stevia druppel

Verwarm de oven voor op 175-180 graden. Schil de peer en verwijder het "klokhuis". Vervolgens heb ik de peer samen met de worteltjes in de keukenmachine gedaan en laten draaien tot het een glad mengsel was. Uit de peer en worteltjes komt veel vocht. Ik heb het mengsel even in een zeef uit laten lakken tot het meeste vocht eruit was. 

Snijd de dadels in kleine stukjes (verwijder wel de pit). Ook de walnoten heb ik in kleine stukjes gebroken. Smelt de kokosolie even in een bakje in de magnetron. Meng vervolgens het spelmeel door het wortel/peer mengsel in een kom. Als dit goed is door geroerd, stop je alle overige ingrediënten (rozijnen, walnoten, dadels, kokosolie, eieren, en de kruiden) in de kom erbij en roer het door. En klaar is je beslag! Je kan de dadels ook weg laten als je hier niet van houdt, het is al zoet genoeg door de wortel en peer. Maar het wordt wel lekker smeuïg.

Je kan er dus voor kiezen om er cupcakes van te maken. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een cakeblik gebruiken. Ik heb siliconen cupcake vormpjes van Ikea, deze heb ik even ingesprayd met bakspray. Bak ze voor ongeveer 40 minuten in de oven.

Als je een extra touch aan je cakejes wilt geven kan je nog een "frosting" maken! Maakt het helemaal feestelijk. Meng de ingrediënten van de frosting in een kommetje en proef zelf hoe je de smaak vind. Voor een iets zuurdere smaak kan je wat meer citroensap gebruiken. Of als je het juist zoeter wilt, kan je stevia druppels gebruiken.


Besmeer de cakejes met frosting en versier ze evt. met whey crisp voor een feestelijke touch! #fissaopjebord
  Je kan de cupcakes lekker als pre-workout meal eten of als tussendoortje.

Macro's per cupcake (10 stuks totaal / zonder frosting):
Kcal 135
Koolh 17,6
Eiwit 4,7
Vet 4,8
Vezels 2,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten