dinsdag 22 maart 2016

Cheesecake love

Healthy cheesecake, love love love it!


Cheesecake is echt wel een van de lekkerste taarten/toetjes die er zijn, vind ik. Dus ik bedacht me, hoe kan ik daar een iets van gezonde versie van maken. Ik wilde wel graag een versie met een bodem, want de bodem maakt het wel af. Ik heb een beetje zitten freubelen en hij is me toch een partij lekker.  En je hoeft je niet eens schuldig te voelen als je een stukje eet! Daar doen we het toch voor..

Ingrediënten voor de bodem:
- 4 crackers (ontbijtcrackers Bolletje spelt volkoren)
- 30 gr walnoten
- 20 gr havermout
- 40 gr honing
- 1 eiwit

Ingrediënten voor de topping:
- 150 gr Philadelphia light
- 200 gr Skyr naturel
- 200 gr Optimel Griekse Stijl Kers
- 2 eieren
- scoop eitwitpoeder vanille (20 gr)
- 100 gr blauwe bessen (diepvries)

Verwarm de oven voor op 180-200 graden. In de keukenmachine heb ik de crackers vermalen tot kleine stukjes. Stop dit in een kom, samen met de havermout. Breek de walnoten ook in kleine stukjes en meng door elkaar. Voeg 1 eiwit toe en 40 gr honing. Hierdoor plakt de bodem goed aan elkaar en wordt het geheel iets zoeter. 

Ik heb een rond bakblik van 18 cm gebruikt voor deze cheesecake. Spray het bakblik in met bakspray. Beleg de bodem van het bakblik met je bodem mix. Druk het geheel goed aan met een lepel, zodat het overal goed aansluit.

Zet een klein steelpannetje op het vuur en verwarm hierin de blauwe bessen. Voeg een of twee eetlepels water toe, zodat je een soort jam (alleen niet kleverig) krijgt. 

Vervolgens mix je alle ingrediënten voor de topping in een kom. Dit kan met een lepel of met de mixer. Als je dit geheel door elkaar hebt gemengd spatel je de blauwe bessen er door heen. Vervolgens gooi je dit geheel op de bodem van je cheesecake. En nu komt het meest lastige werk... geduld hebben tot je taart klaar is :(





Stop de cake eerst voor ongeveer 30 minuten in de oven op 180-200 graden. Vervolgens draai je de temperatuur terug en laat je de taart nog 60 minuten op 150 graden in de oven staan. Als dit hele gebeuren voorbij is, moet je hem goed laten afkoelen. Als de taart is afgekoeld kan je hem in de koelkast bewaren en vervolgens lekker koud serveren. Hier had ik geen geduld voor en heb gewoon lekker een stukje gegeten!!


Macro's per stukje (8 stuks uit een taartje):

Kcal 178
Koolh 15,6
Eiwit 12,8
Vet 6,4
Vezels 1,8




Geen opmerkingen:

Een reactie posten