donderdag 17 maart 2016

Kipburgers, spicy zoete aardappel frietjes en tzatziki

Stuffed burgers


Ik mag het zelf eigenlijk niet zeggen, maar man man man wat was dit een heerlijk maaltje! Burgers van kippengehakt gevuld met mozzarella, zoete aardappel friet met pittige kruiden en zelfgemaakte tzatziki. Hier maak ik mijn vent dus echt blij mee, NORMAAL voedsel. Zoals hij dat noemt ;-)






Ingrediënten voor de burgers (vier stuks):
- ambachtelijke speltbroodjes (om zelf af te bakken van AH)
- 500 gr kippengehakt
- 1 rode ui
- 1 bolletje mozzarella light
- 20 gr havermout
- kokosolie om in te bakken

Ingrediënten voor de zoete aardappel frietjes:
- 1 grote zoete aardappel
- zout en peper
- paprika kruiden
- cayenne kruiden

Ingrediënten voor de tzatziki:
- 200 gr Griekse yoghurt 0% vet
- 1/3 komkommer
- teentje knoflook
- verse bieslook

Ik ben begonnen met de tzatiki. De komkommer heb ik in de keukenmachine gedaan, lekker makkelijk en dan is hij super fijn. Ik heb wel de zaadjes eruit gesneden, want komkommer is al nat en dan dus nog natter. De griekse yoghurt meng je met een uitgeperst teentje knoflook. Hierbij voeg je de komkommer. Even door roeren. En dan kan je zout, peper en bieslook toevoegen naar smaak. Easy peasy, right!

Zet de tzatziki in de koelkast en begin met het snijden van de zoete aardappel, aangezien deze wel even de oven in moeten. Verwarm ondertussen de oven voor op 200-225 graden. Ligt er aan hoe hard je oven gaat, die van mij gaat niet zo snel dus ik zet hem iets hoger. Snijd de aardappel in frietjes. Ik heb de schil er om heen gelaten want die vind ik juist lekker. Stop de frietjes in een grote kom en gooi (op gevoel) zout, peper, paprika poeder en cayenne kruiden op de frietjes. Mix even goed zodat alle frietjes gekruid zijn. Leg ze op een bakplaat met bakpapier en stop ze in de oven voor ongeveer 30 minuten. In ieder geval tot ze een beetje bruin zijn geworden!

Daarna ga je de burgers maken. Snijd een rode ui heel fijn (ik, lui als altijd heb de ui in de keukenmachine gedaan). Kneed de ui door het kippengehakt. Voeg de havermout en wat zout en peper toe. Kneed het geheel goed door, zodat alles goed verdeeld is. De mozzarella bol heb ik in vieren gesneden. Het waren best wel grote stukjes, dus het kan eventueel ook kleiner. Maar het leek me juist wel lekker als er veel in de burger zou zitten (dat was het ook). Verdeel het kippengehakt in vieren en maak hier vier bolletjes van. In het bolletje stop je een stukje mozzarella. Draai het bolletje in je handen zodat de mozzarella in het gehakt verstopt is. Daarna heb ik ze iets platter gemaakt met mijn handen. Ze blijven best wel dik door de mozzarella vulling, maar dat geeft niets. Hierna bak je de burgers in kokosolie op laag vuur en blijf ze omdraaien tot ze gaar en bruin zijn. 


Leg de burgers op het broodje, met een kwak tzatziki uiteraard. Ik heb de burgers nog belegd met wat sla en puntpaprika. Je kan eventueel ook komkommer of rode ui toevoegen, net wat je zelf lekker vind. Leg ook nog een kwak tzatziki op je bord om de zoete aardappel frietjes in te dippen. ENJOY!

Macro's van de gehele tzatziki:
Kcal 116
Koolh 12,4
Eiwit 14,4
Vet 0,6
Vezels 1,5

Macro's per kipburger:
Kcal 304
Koolh 6
Eiwit 33,2
Vet 16,7
Vezels 0,9

Macro's van het speltbroodje:
Kcal 228
Koolh 39,2
Eiwit 8
Vet 3,6
Vezels 3,6

Macro's van de zoete aardappelfrietjes (mijn portie was 75gr):
Kcal 72
Koolh 16
Eiwit 1
Vet 0,1
Vezels 1,9


Geen opmerkingen:

Een reactie posten