dinsdag 22 maart 2016

Spinazie courgette lasagne

Low carb: lasagne van courgette!


Mijn vriend ik zijn dol op lasagne, maar lasagne zit natuurlijk vol koolhydraten. Daarom heb ik geprobeerd een gezonde versie te maken. Ook zonder vlees, dus het is ook meteen een vegetarisch gerecht! Twee in een :) Je kan er natuurlijk voor kiezen om er wel vlees in te doen, ik zou dan kiezen voor mager gehakt!

Ingrediƫnten voor +/- 3 personen:
- 1 courgette (ongeveer 250/300 gram)
- twee uien
- verse knoflook
- 300 gr verse spinazie
- 200 gr tomaten blokjes (uit een blikje)
- 40 gr tomaten puree
- 100 gr ricotta
- 75 gr parmezaanse kaas (flakes)
- 1 bolletje mozzarella
- 1 tomaat
- verse basilicum
- zout en peper
- kokosolie 

Verwarm de oven voor op 200 graden. Het handigste is om de courgette lasagne bladen eerst te maken, zodat wanneer de saus klaar is je meteen de schaal kan beleggen. Ik heb met een kaasschaaf hele dunne plakken gemaakt van de courgette. In de lengte snijden. Zorg dat je best wel een aantal plakken hebt, zodat je goede laagjes kan maken. Leg de courgette plakken op een bord of het aanrecht en besprenkel met wat zout en peper.

Roer in een kommetje de ricotta met de helft van de parmezaanse kaas door. Zodat je een soort kaassaus krijgt. Dit zet je even apart. 

Snijd nu de ui fijn en bak even aan in de pan met een beetje kokosolie. Voeg hierbij ook wat verse knoflook toe. Vervolgens voeg je hier de tomaten blokjes uit blik en de tomaten puree bij. Roer even goed door. Als de saus warm is doe je de spinazie er in. Het handigste is om de spinazie er in etappes in te doen, zodat alles goed slinkt. De saus is dan klaar!

Zorg dat de courgette niet te nat is, want dan wordt de lasagne saus ook waterig. Ik heb met een schone theedoek de plakken courgette goed droog gedempt (lees: geduwd haha). Overigens heb ik beide kanten gedroogd. Zodat het meeste vocht eruit is. Een beetje vocht blijf je toch wel houden, is ook niet zo erg.. dat veranderd niets aan de smaak!

Pak een kleine/middelgrote ovenschaal en leg hierin een laagje tomatensaus. Dit laagje tomatensaus ga je beleggen met de courgette plakjes, net als dat je met lasagne bladen zou doen. Op het laagje courgette smeer je een laagje "kaassaus" aka de ricotta. Dit blijf je herhalen tot je sauzen en courgette bladen op zijn. Ik ben geƫindigd met een laagje tomatensaus. De bovenste laag tomatensaus heb ik namelijk belegd met plakjes mozzarella en een paar blaadjes verse basilicum. De parmezaanse kaas die nog over is strooi je hier ook nog over heen (klinkt heel moddervet, maar valt echt mee per stukje haha). Ik heb ook nog wat gedroogde italiaanse kruiden over de mozzarella gestrooid, zodat het lekker typisch italiaans smaakt.

Zet de schaal voor ongeveer 25-30 minuten in de oven. En smullen maar!!!

Ik heb ongeveer 1/4 op van ons ovenschaaltje (klein glazen ovenschaaltje van de ikea). Dit stuk bevatte de volgende macro's (dus keer vier is de hele schaal):
Kcal 300
Koolh 13,6
Eiwit 24,2
Vet 15,7
Vezels 4,3

P.S: ik heb helaas niet echt een betere foto, deze heb ik al lang geleden gemaakt.. Nog voor mijn blog idee er was. Dus heel duidelijk is het niet, maar het gaat natuurlijk om de smaak :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten